Rozwój firm turystycznych w Internecie na przykładzie współpracy TUI z SOFORT

W Polsce branża turystyczna od czasu recesji z 2012 r. przeżywa bardzo dobry okres. Nie przeszkadza jej kryzys migracyjny, niekorzystny kurs złotego czy napięcia geopolityczne. Faktem jest, że Polacy coraz chętniej podróżują, a do naszego kraju przyjeżdża coraz więcej turystów z zagranicy. Obecnie sektor usług turystycznych generuje około 6% PKB, ale jego potencjał jest jeszcze większy. W dużej mierze firmy zyskują dzięki możliwościom, jakie oferuje Internet, czego dobrym przykładem jest jeden z europejskich liderów – TUI.

E-commerce napędza sprzedaż biur podróży

Polska branża e-commerce stale rośnie, nawet kilkanaście procent w skali roku i nic nie wskazuje, aby pozytywny trend w najbliższym czasie się zmienił. Sektor ten jest obecnie warty prawie 40 mld PLN[1], a doświadczenie najbardziej rozwiniętych rynków – Niemiec, Wielkiej Brytanii czy Francji – pokazuje, że potencjał jest jeszcze ogromny. Sprzedaż do sieci z powodzeniem przenoszą praktycznie wszystkie branże. Według raportu „E-commerce w Polsce”[2] aż 42% osób robiących zakupy przez sieć dokonało kiedykolwiek rezerwacji wycieczki właśnie przez ten kanał sprzedaży. Co ciekawe, kategoria „podróże” znajduje się także na szczycie listy wśród planowanych zakupów. Oznacza to, że najprawdopodobniej e-commerce będzie zyskiwać na znaczeniu w branży turystycznej.

– E-commerce od kilku lat jest dla nas jednym z kluczowych kanałów sprzedaży i patrzymy z optymizmem na przyszłość, myśląc o zainteresowaniu klientów naszą ofertą w Internecie. Mocno rozwijamy serwis online’owy i dostosowujemy go do potrzeb konsumentów, tak aby wszystkie procesy w tym obszarze były proste i użyteczne – tłumaczy Paweł Bieńkowski, dyrektor Sprzedaży i Marketingu w TUI Poland. – Obok sprzedaży stacjonarnej, czyli za pośrednictwem agentów i placówek własnych, jest to najbardziej istotny kanał sprzedaży – dodaje.

Omnichannel i szeroki wybór metod płatności w turystyce

Dla TUI istotne jest także wykorzystanie sprzedaży wielokanałowej. Klienci mają możliwość dokonania rezerwacji przez call center, co de facto jest rozbudowaniem opcji zakupu przez sieć. Po prostu podczas rozmowy z konsultantem klient może od razu uzyskać odpowiedzi na nurtujące go pytania albo przekazać swoje konkretne życzenia i oczekiwania – uszczegółowić swoje zamówienie. Rozmowa z konsultantem ma też charakter doradczy. Dla wygody kupującego TUI wprowadziło nawet płatność z SOFORT Paycode, która pozwala wysłać na adres e-mail link do płatności przygotowanej na podstawie wcześniejszej rozmowy.

Bardzo istotnym elementem sprzedaży internetowej jest również udostępnienie zróżnicowanego i bogatego wachlarza metod płatności. Klienci mają bardzo różne preferencje i przyzwyczajenia w tym względzie, stąd szeroki wybór sposobów opłacenia wycieczki jest dla nich wygodny i skutecznie pozwala ograniczyć zjawisko tzw. porzuconego koszyka. W efekcie przyczynia się do zwiększenia wolumenu sprzedaży. W TUI klient ma do wyboru SOFORT i kilka innych metod płatności.

– Obserwując popularność poszczególnych metod płatności, zauważamy że klienci najczęściej korzystają z płatności kartą płatniczą, zaś SOFORT oraz pay-by-linki są na drugim miejscu. Po integracji SOFORT, część z klientów po prostu przerzuciła się na tę metodę płatności, gdyż z punktu widzenia konsumenta jest to szybkie i wygodne rozwiązanie, które maksymalnie uprasza i automatyzuje proces zapłaty – powiedział Paweł Bieńkowski, dyrektor Sprzedaży i Marketingu w TUI Poland. – Jeśli pojawiają się pytania odnoście płatności, zawsze odpowiadamy, że nie ma się czego obawiać, a bezpieczeństwo kupującego to nasz priorytet. Gwarantujemy klientom pełną kontrolę nad ich środkami, a co najważniejsze w przypadku SOFORT nigdy nie pojawiły się jakiekolwiek problemy. Ogólnie jako firma zapewniamy również pomoc, jeśli wydarzyłoby się coś niepokojącego – dodaje Paweł Bieńkowski.

SOFORT = wygoda, oszczędności i bezpieczeństwo

SOFORT to nie tylko świetna opcja dla klientów, to przede wszystkim ciekawa alternatywa dla internetowych sprzedawców, nie tylko z branży turystycznej. – Dzięki SOFORT generujemy oszczędności, gdyż jest to najtańsza metoda płatności – jest dużo bardziej atrakcyjna niż innych dostawców płatności. Sprzedaż internetowa systematycznie rośnie, więc dzięki efektowi skali i integracji SOFORT jest to jeszcze bardziej zauważalne. Widzimy też, że dla samego klienta jest to wygodna forma płatności. To są dwie główne przyczyny, dlaczego zdecydowaliśmy się na współpracę z SOFORT – tłumaczy Paweł Bieńkowski.

Sprawą priorytetową jest też bezpieczeństwo. SOFORT, jako techniczny pośrednik w przelewach pomiędzy dwoma kontami bankowymi (z konta klienta na konto sprzedawcy), oprócz tego, że maksymalnie upraszcza samą płatność, to także gwarantuje bezpieczeństwo przesyłanych środków i danych wrażliwych. Korzystając z SOFORT, przepływ informacji jest zaszyfrowany, a żadne dane poufne nie są przechowywane i na żadnym etapie transakcji nie ma do nich dostępu którykolwiek z pracowników, czy tez osób trzecich. Dzięki temu dokonywanie przelewów jest szybsze, prostsze i przyczynia się do innych pozytywnych skutków, takich jak obniżki cen produktów i usług w sieci, przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa. Ponadto SOFORT posiada certyfikaty „Atestowana Ochrona Danych Osobowych” i „Atestowany system płatności” Niemieckiego Stowarzyszenia Nadzoru Technicznego TÜV Saarland oraz poddaje się regularnym zewnętrznym, niezależnym audytom.

Bezproblemowa integracja

 Dla każdego sprzedawcy internetowego bardzo istotny jest również sam proces wdrożenia dodatkowych rozwiązań. Integracja z SOFORT nie ustępuje pod tym względem innym operatorom płatności. SOFORT daje się podpiąć pod praktycznie wszystkie rozwiązania funkcjonujące na rynku – niezależnie od tego, czy dana firma korzysta ze standardowej platformy sklepowej, czy też sama zaprogramowała swój sklep internetowy – SOFORT udostępnia ponad 100 modułów (tzw. wtyczek). Również dla indywidualnych rozwiązań integracja jest prosta. Udostępniony przez SOFORT interfejs API pozwala na płynną komunikację między systemami, a uruchomieniem płatności w trybie produkcyjnym po zakończonej integracji trwa maksymalnie dwie godziny.

– Integracja odbywała się bezproblemowo. Dokumentacja oraz pomoc techniczna ze strony SOFORT była kompletna oraz rzetelna, w związku z czym nie mieliśmy żadnych kłopotów ze zintegrowaniem naszej platformy sprzedaży z SOFORT. Cały proces, zgodnie z planem, udało się nam zamknąć w ciągu niespełna miesiąca – dodaje Paweł Bieńkowski. – System działa bez zarzutów, więc na co dzień tak naprawdę nie mamy zdarzeń, które musielibyśmy omawiać czy uzgadniać. Wszystko jest na bieżąco obsługiwane z poziomu panelu, który dostarcza SOFORT i nie mamy żadnych operacyjnych tematów, przy których wymagany jest jakiś szerszy kontakt – kończy Paweł Bieńkowski, dyrektor Sprzedaży i Marketingu w TUI Poland.

[1] Bisnode, „Rynek e-commerce Polska 2016”, 2016

[2] Gemius, „E-commerce w Polsce 2016”, kwiecień 2016 r.